WELCOME TO MY BLOG

just for sharing...

Monday, November 15, 2010

~Mangrove travelling~



18.06.2009-
 Kisah yang paling menarik semasa zaman persekolahan aku dulu adalah masa aku form 5.Banyak lar bulih dikatakan event2 yang telah berlaku.First,benda yang aku xleh lupa sekali adalah masa mengadakan lawatan ke Bachok untuk mengkaji sejenis tumbuhan yang dapat hidup dalam air payau yang masin.Tumbuhan ni dinamakan sebagai Mangrove.Pokok ni sungguh unik berbanding daripada pokok2 yang lain kerana Allah telah mencipta khas pokok ni untuk dye dapat survive dalam keadaan air yang masin dan dalam.Aku tertarik pada akar pokok ini yang dinamakan sebagai 'vivipar'.Vivipar ini kelihatan seperti buah,tetapi ia adalah akar yang tumbuh pada pokok.Apabila ia jatuh ke tanah,ia akan terus terpacak dan tumbuh sebagai pokok yang baru.Bukan semua yang jatuh akan terpacak,tetapi sesetengahnya akan dihanyutkan air.Sebab itulah 'vivipar' ini tumbuh dengan banyak.So,peratus untuk survive untuk pokok ini adalah tinggi.Di bawah ni aku sediakan satu slide show semasa buat lawatan sambil belajar ni.



Fuhh!!!perjalanan kami sungguh jauh masa tu.Berkilo kilo meter jugak rasa jauhnya.Tapi,rasa letih kami tu agak berbaloi la sebab nak cari pengalaman camni next time bukan nya senang2.Masa tu,aku ingat lagi.Aku sempat lagi tangkap ikan.Rupanya macam ikan puyu,tapi suka duk dalam air masin.Masa nak balik,aku lupa letak mna ikan tu.haha..mampus kering dah aku rasa.

Perjalanan kami masih lagi diteruskan.Kali ni kami mengkaji pulak kekerapan spesis yang tumbuh dalam satu populasi dengan mengunakan qudrant.Sesape yang budak sains tu dulu tau la qudrant tu banda pa.Quadrant ni satu alat untuk mengaggar kekerapan tumbuhan dalam 1 populasi itu.


                                                          bentuk qudrant tu macam ni lah



Huh,selepas tamat membuat kajian lapangan,kami pula pergi ke pantai untuk membuat sedikit kerja amal.Sekali kena kutip sampah daa....Punya banyak sampah yang kami kutip...Macam2 sampah yang kami kutip.Di sini pula,kami membahagikan sampah itu kepada dua kumpulan,Sampah yang terbiodegrasi dan sampah yang tak terbiodegrasi.Ha,sampah yang terbiodegrasi,adalah sampah yang akan hancur secara semulajadinya.Contoh,daun2 kayu dan sebagainya.Sementara sampah yang tak terbiodegrasi nih,adalah sebaliknya.Memang banyak lar yang dapat kami ambil manfaat daripada lawatan ini.

 Sebelum pulang tu,kami buat pula event membakar ayam.Fuhh,bukan ayam saja.Kerang ada,ikan p0n ad.Masa makan tu,memang xingat dunia dah punya menikmati ayam BBQ tu.



 

No comments:

Post a Comment